هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.



 
ورودجستجوثبت نامأحدث الصورالرئيسية

 

 Radiohead

اذهب الى الأسفل 
نويسندهپيام
Deep Dark
گروه مدیریت
گروه مدیریت
Deep Dark


تعداد پستها : 277
Age : 36
Registration date : 2007-12-21

Radiohead Empty
پستعنوان: Radiohead   Radiohead Icon_minitimeالجمعة أبريل 11, 2008 7:06 am


انقلاب ساختار شکن گروه بريتانيايی «رديو هد – Radiohead» عليه توليدکننده های غول صنعت موسيقی، در فاصله نزديک به يک ماه رنگ و بوی شکست به خود گرفته است.


اين گروه برای انتشار هفتمين آلبوم خود – In Rainbow - روياهايی در سر داشت که برای هواداران موسيقی مستقل بسيار دلنشين به نظر می رسيد و مهم تر از آن، به بارقه اميد بزرگی برای گروه های گمنامی بدل شده بود که همواره تلاش می کنند در عوض دستورات توليد کننده های حرفه ای، ذائقه خود را در تمامی اجزای آثارشان به نمايش بگذارند.


رديو هد، بیش از يک ماه پيش اعلام کرد که قرارداد خود را با يکی از غول های صنعت موسيقی EME فسخ کرده است و آخرين آلبوم خود را به جای سپردن به دست توزيع کننده های حرفه ای، بر روی وب سايت خود و بدون تعيين کردن هيچ قيمتی منتشر خواهد کرد.


بر اساس مدل انقلابی رديوهد برای فروش اين آلبوم، هوادارها می توانستند به وب سايت گروه بروند و قميت هر ترانه را خود تعيين کنند و بعد از پرداخت اينترنتی اين قيمت، ترانه مورد نظرشان را دانلود کنند.


البته نسخه ای از آلبوم بر روی CD نيز از طريق همين وب سايت به فروش می رسيد، اما مهم ترين نکته اين بود که ديگر کسی نمی توانست در فروشگاه های موسيقی سراسر جهان که اصلی ترين راه فروش موسيقی هستند، اين آلبوم را پيدا کند.





رديو هد برای موفقيت ايده جديد خود اعلام کرد که حق تکثير آلبوم خود را به هيچ يک از شرکت های توليد و توزيع نخواهد فروخت و بی هيچ واسطه ای آلبوم را از طريق وب سايت به بازار خواهد فرستاد.


البته اصل ايده فروش آلبوم از چنين روشی به هيچ وجه تازه نيست و بسياری از گروه های گمنام و مستقل، همواره از همين راه آثارشان را به بازار می فرستند، اما اين نخستين بار بود که گروهی با سابقه رديو هد و محبوبيت و شهرت جهانی اش، چنين تصميمی می گرفت.


به بيان ديگر، توليدات گروه هايی مانند رديو هد که بعد از موفقيت های قديمی، شهرتی عالمگير دارند، برای شرکت های تکثير و پخش، ارزش بسياری دارد، اما ورود اين غول های بزرگ به چرخه توليد و پخش، بيش از هر چيز موجب می شود تا هنرمند، اثر خود را از طريق واسطه ای دندان گرد به بازار بفرستد و اين ميان نه تنها اصل اثر با قيمتی بيشتر به دست مخاطب می رسد، بلکه بخش زيادی از اين پول هم به جيب همان واسطه ها سرازير می شود.


در انقلاب رديو هد قرار بود که به کمک شورش ديجيتالی نسل اينترنت، دست اين واسطه ها از چرخه پخش آثار کوتاه شود و به جای اينکه اين شرکت ها با کمک محبوبيت ستاره های موسيقی و پول هواداران، حساب هايشان را پر و پيمان کنند، اثر با قيمت مورد نظر هواداران منتشر شود.


اما با گذشت نزديک به يک ماه از آغاز اجرای اين طرح، خبری ناگهان بسياری از اهالی موسيقی را شگفت زده کرد و سرانجام روشن شد که بار ديگر همان شرکت های عظيم، بازی را برده اند.


بر اساس مطالعه يک شرکت مطالعاتی خدمات فروش، بيش از نيمی از کسانی که از وب سايت گروه رديو هد، آلبوم In Rainbow را دانلود کرده اند، قيمت صفر دلار را برای آلبوم در نظر گرفته اند و در واقع هيچ پولی برای دانلود پرداخت نکرده اند.


در فاصله چهار هفته ای که از ابتدای ماه اکتبر تا پايان ماه اکتبر در مطالعه شرکت «کام اسکور» بررسی شده است، ۶۲ درصد کسانی که آلبوم را دانلود کرده اند حتی يک سنت هم پرداخت نکرده اند.


اين مطالعه نشان می دهد که ۳۸ درصد باقی مانده کسانی که حاضر شده اند، داوطلبانه پولی برای دانلود بپردازند، به طور ميانگين، شش دلار برای آلبوم پرداخت کرده اند.


در فاصله مورد نظر اين مطالعه در ماه اکتبر، يک ميليون و۲۰۰ هزار نفر از وب سايت رسمی گروه بازديد کرده اند اما در اين تحقيق روشن نشده که دقيقا چند نفر از اين افراد آلبوم را دانلود کرده اند.


آن گونه که «کام اسکور» اعلام کرده است، وضعيت پرداخت در ميان شهروندان آمريکايی به نسبت سراسر جهان، اندکی بهتر بوده و ۴۰ درصد آمريکايی ها، برای دانلود پول پرداخت کرده اند.


ميانگين قيمت آمريکايی ها نيز از ميانگين قيمت در مقياس جهانی کمی بهتر است؛ آنها به طور متوسط هشت دلار و پنج صدم سنت برای هر بار دانلود آلبوم به حساب گروه محبوبشان واريز کرده اند.


رديوهد اگرچه از اظهارنظر مستقيم درباره اين مطالعه خودداری کرده، اما خبرهای ديگری که از اين گروه منتشر شده، نشان می دهد که انقلاب رديوهد، تا اينجا با تغييراتی جدی همراه شده است.


مهم ترين تغيير در نقشه فروش اين است که رديوهد با يک شرکت پخش و فروش موسيقی قرارداد امضا کرده و سرانجام روز دهم دسامبر، آلبوم تازه را در يک مجموعه شيک و گران قيمت به بازار می فرستد.


هوادارن دو آتشه رديوهد که البته اوضاع جيبشان خوب است می توانند اين مجموعه را ۸۲ دلار بخرند، اما مهم تر اينکه اصولا در اوایل سال آينده ميلادی، آلبوم In Rainbow با شکل و شمايل باقی آلبوم های موسيقی روانه فروشگاه ها خواهد شد تا با همان قيمت های رايج به فروش برسد.


روزی که In Rainbow در فروشگاه های موسیقی سراسر جهان عرضه شود را شاید بتوان روز مرگ کامل انقلاب تازه ردیوهد نامید، هر چند که برخی هواداران با حدس و گمان و تخمین های رویایی، درآمدی چندین میلیون دلاری برای فروش اینترنتی In Rainbow پیش بینی کرده اند.


با این همه سرنوشت این روش خبرساز ردیوهد دقیقا زمانی روشن خواهد شد که منابع اصلی وابسته به گروه، رقم دقیق فروش از راه دانلود در وب سایت ردیوهد را منتشر کند


منبع : راديو فردا
بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://360.yahoo.com/my_profile-GtLFLHY1fqOWUNE_OtDcid_J1K8Nsw--
Deep Dark
گروه مدیریت
گروه مدیریت
Deep Dark


تعداد پستها : 277
Age : 36
Registration date : 2007-12-21

Radiohead Empty
پستعنوان: درباره ي البوم خداحاظ کمپان!   Radiohead Icon_minitimeالجمعة أبريل 11, 2008 7:49 am

اگر اين روزها به وب‌سايت گروه«ريديوهد» (Radiohead) سري بزنيد، با پيوندي روبه‌رو خواهيد شد كه شما را به سايت ديگري راهنمايي مي‌كند با عنوان «در رنگين‌كمان‌ها».

اين وب‌سايت كه نام آلبوم جديد گروه را بر خود دارد، از اوايل ماه مهري كه گذشت، مشغول فروش آلبوم جديد «ريديوهد» در 2قالب «ديجيتال» (براي download) و «مجموعه ديسك» است.

با كمال شگفتي و براي اولين‌بار در تاريخ موسيقي معاصر، ريديوهد به شما اين امكان را مي‌دهد كه بابت داشتن آلبومي ‌كه يك عمر تجربه اعضاي گروه را با خود دارد، هر مبلغي كه دوست داريد بپردازيد. بله، واقعا هر چقدر كه دوست داريد!

ريديوهد را مي‌توان فرزند ناخلف صنعت موسيقي غرب دانست؛ گروهي كه كار خود را از مدرسه‌اي كوچك در منطقه‌اي از انگلستان شروع كرد و با گذشتن از خوان‌هاي متعدد اين صنعت، موفق به بستن قرارداد با يكي از بزرگ‌ترين ناشران موسيقي دنيا، اي‌ام‌آي (EMI) شد و به كمك آن صدايش را به غرب و شرق - از آمريكا و اروپا گرفته تا خاورميانه و شرق دور و تمام دنيا - رساند؛ ولي برخلاف گروه‌هاي ديگر، سبك زندگي‌اي كه موفقيت در اين سيستم به آنها نشان داد، نه تنها آنها را از «ستاره‌شدن» زده كرد بلكه در آنها تنفري از اين تجارت غول‌پيكر به وجود آورد؛ تنفري كه باعث شد بعد از آلبوم موفق سال 1997شان - «خيلي خوب، كامپيوتر» - صدايشان را آن‌طور كه خودشان دوست داشتند و به قول خودشان برايشان لذت‌بخش بود، تغيير دهند و آلبومي‌ تهیه كنند كه انتشار آن براساس مدل‌هاي تجاري موسيقي، براي ناشر ريسك به حساب می‌آید.

در دنياي موسيقي امروز، وقتي گروهي صدايي پيدا مي‌كند كه به گوش مردم خوش مي‌آيد و باعث فروش چندين ميليون نسخه‌اي آلبومي ‌از آنها مي‌شود، به‌ندرت پيش مي‌آيد ناشري كه خود را عامل موفقيت گروه مي‌داند، دست گروه را باز بگذارد تا هر كاري كه دلش مي‌خواهد بكند و به هر سمتي كه مي‌خواهد سرك بكشد؛ اين ناشران سعی می‌کنند با كمك گرفتن از روش‌هاي امتحان شده تا آخرين قطره اين ابر تازه به بار نشسته را براي كسب پول بچلانند.

اما براي ريديوهد وضع فرق مي‌كرد؛ فشاري كه به واسطه موفقيت آلبوم «خيلي خوب، كامپيوتر» بر آنها وارد شده بود و همچنين فروش موفق و چشمگير چند ميليوني آن، باعث شد تا اعضاي گروه زير بار اصول و قواعد از پيش تعيين‌شده بازي نروند و كاري بكنند كه واقعا مي‌خواستند. تام يورك (ترانه‌نويس، خواننده، گيتاريست، پيانيست و رهبر گروه) در جايي گفته است كه علت موفقيت آلبوم «خيلي خوب، كامپيوتر»، چيزي نبوده جز اينكه آلبوم در شرايطي به وجود آمده كه اعضاي گروه با خيالي راحت و آزادانه با هم کار کرده‌اند.

بعدها ریدیوهدی‌ها این را ادامه دادند و نتيجه كارشان آلبومي‌ نامتعارف شد به نام «بچه‌‌تك»؛ آلبومی که برخلاف انتظار منتقدين و طرفداران، تركيبي تكامل‌يافته از آلبوم‌هاي قبلي گروه نبود و در حقيقت تجربه‌اي بود فراتر از آلبوم موفق «خيلي خوب، كامپيوتر».

این آلبوم ساختاری متفاوت داشت؛ ترانه‌هاي تام یورک هم سر و وضعي انتزاعي پيدا كرده بود و قطعه‌ها پر بودند از صداهاي جديد كه گرایش به موسيقي الكترونيك در آنها آشکار بود و ديگر نمي‌شد آنها را به راحتي در شاخه آلترناتيو راك گنجاند.

آلبوم جديد در وضعيتي ارائه شده بود كه برخلاف روش‌هاي معمول تبليغات قبل از انتشار آلبوم، هيچ تك‌آهنگي از آن منتشر نشد و به جاي آن در وب‌سايت گروه، ويدئوهايي با عنوان «ضد ويدئو» قابل دسترسی بود كه در حقيقت اعتراضي بودند به موزيك ـ ويدئوهاي متداول در شبكه‌هايي مثلMTV.

گرچه بيم اين مي‌رفت كه گروه تعدادي از طرفداران خود را از دست بدهد (كما اينكه بخشي از آنها را هم از دست داد) ولي آلبوم «بچه‌ تك» با فروشي غيرمنتظره روبه‌رو شد؛ به طوري كه عنوان پرفروش‌ترين آلبوم ريديوهد را به دست آورد و حتی توانست جايزه گرمي‌ بهترين آلبوم آلترناتيو سال 2001 را دريافت كند و نامزد دريافت گرمي ‌بهترين آلبوم همان سال شود. با همین اثر بود که بعضی منتقدان، ريديوهد را جزو گروه‌هاي مهم دنيا به حساب آوردند و بسياري از طرفداران گروه هم اين آلبوم را بهترين كار گروه دانستند.

دیگر روش ريديوهد موفقیت‌اش را ثابت کرده بود، بي‌علاقگي آنها نسبت به موسيقي تجاري و شرايطي كه همزمان به واسطه كتابي با مضمون ضدجهاني شدن و با عنوان «نشانه ممنوع» - نوشته نايومي ‌كلاين - براي آنها به وجود آمد، خط فكري مشخص‌تري را براي ادامه فعاليت گروه به وجود آورد. اعضاي گروه ديگر ترديدي در عملي كردن هر نوع ايده جديد و خلاق از خود نشان نمي‌دادند.

اين ايده‌پردازي‌ها كه حالا مسير مشخص‌تري به خود گرفته بود نه تنها در ترانه‌هاي انتقادآميز تام يورك درباره تنهايي و ترس بشر امروزي و مشكلات زاييده پديده جهاني شدن و سياست ديده مي‌شد بلكه فضاي موسيقايي و صداهاي گروه را نيز تحت‌تاثير قرار می‌داد. باز گذاشتن پنجره خلاقيت، آنها را تا جايي پيش برد كه حتي وب‌سايت اينترنتي نامتعارف‌شان - كه پر از پيوندهاي تو در تو و بي‌ربط بود - هم بخشي از چهره معترض گروه براي مخاطب شده بود.

در سال2003 و با انتشار آلبوم «زنده باد دزد»، قرارداد ريديوهد با اي‌ام‌آي به پايان رسيد. حالا ريديوهد، ابرگروهي بود شناخته شده در جهان با مواضعي مشخص و شيوه كاري منحصر به خود، كه به هيچ سازمان نشر موسيقي‌اي، براي ساختن هيچ آلبومي‌ تعهد نداشت.

بعد از وقفه‌اي نه‌چندان طولاني، وقت آن بود كه گروه روش‌هاي جديدي براي مواجهه با مخاطب را آزمايش كند. در سال2004، گروه نسخه دي‌وي‌دي برنامه‌هاي تلويزيوني اينترنتي خود را منتشر كرد كه از طرفي ديدي انتقادي و تمسخرآميز به وضعيت امروزي تلويزيون در دنيا داشت و از طرفي قالبي جذاب و تاثيرگذار را براي خلق صدا و تصوير به دنيا عرضه مي‌كرد؛ قالبي كه به‌شدت از تجاري بودن فرار مي‌كرد.

مروری بر تاریخ فعالیت گروه‌های موسیقی نشان می‌دهد که حتی معترض‌ترین‌شان هم وقتی به مناسبات دنیای تجاری موسیقی رسیده‌اند، کوتاه آمده‌اند. اما ریدیوهدی‌ها در مسیری حرکت کرده‌اند که کمتر گروهی جسارت رفتن به سمت آن را داشته‌ است: استقلال از سلطه ناشران موسيقي. تام يورك در مصاحبه‌اي با مجله «تايم» مي‌گويد كه با وجود اينكه افراد دوست‌داشتني‌اي در كمپاني ضبطشان وجود داشته‌اند ولي خوشحال است كه با اين صنعت روبه زوال خداحافظي كرده است.

لينك مطلب:

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل
http://360.yahoo.com/my_profile-GtLFLHY1fqOWUNE_OtDcid_J1K8Nsw--
 
Radiohead
بازگشت به بالاي صفحه 
صفحه 1 از 1

صلاحيات هذا المنتدى:شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
 :: موسیقی :: موسیقی راک و متال-
پرش به: